مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20914 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر شخصي چندين مرتبه توبه كند و هر مرتبه آنرا بشكند و نتواند آن را عملي سازد ، اولا خدا با او چگونه برخورد خواهد كرد و ثانياً خواهشمندم چندين پيشنهاد براي عملي ساختن اين توبه ارائه بفرماييد .



شكي نيست كه توبه به معناي عزم بر ترك گناه و معصيت است ،حال اگر واقعاًتوبه نمود و ليكن مجدد به گناه آلوده شد ، واجب است باز توبه كند . در روايات داريم كه اگر كسي واقعاً توبه نمايد خداوند او را خواهد بخشيد . امام باقر (در روايتي كه در اصول كافي ج4 ص 166 از ايشان نقل شده مي فرمايند : ‹‹هر زماني كه مومن به استغفار و توبه بازگردد، خداوند نيز به آمرزش او باز مي گردد و بي ترديد خداوند آمرزنده و مهربان است توبه او را مي پذيرد و از كردارهاي بد در مي گذرد ،پس مبادا تو مومنان را از رحمت خدا دور سازي ›› ولي چنين حالتي در انسان نشان از بيماري دل و قلب است كه بايد آن را درمان نمود .

نسبت به قسمت دوم سؤال بايد گفت: كه اگر مورد خاصي است كه انسان به آن آلوده شده ،بايد راه حل ترك آن مورد خاص را بررسي كرد، ولي بصورت كلي براي ترك گناه بايد ضمن تقويت باورو اعتقاد قلبي، خود را به ابزار و وسايل مختلف از در معرض قرار گرفتن حفظ نمود و در كنار آن با توسل به ذات احديت و ائمه معصومين( از آنها استمداد طلبيد و كمك خواست . نكته قابل توجه در غلبه پيدا نمودن بر هوي و هوس آن است كه هم بصورت علمي و معرفتي بايد مجاهدت نمود تا آگاهي روزافزون به حقايق ديني ، انگيزه مبارزه و مقاومت را افزايش دهد و هم قوت و نيروي مقابله و ايستادگي را در تحصيل مهارتهاي علمي تقويت نمود همان گونه كه جسم آدمي جهت نيرو مند شدن به تمرينات مستمر نيازمند است و به ورزش رو مي آورد و پس از مدت چند ماه يا چند سال قادر به انجام كارهايي ميشود كه نيروي جسماني او در گذشته به هيچ صورت بر انجام آن كافي نبود . در تمرينات روحي و ازدياد قوت آن مبارزه با تمايلات نفساني در برنامه اي مستمر به روح انسان قوت مي بخشد. ‹‹ ولا تميلوا كل الميل›› همه آنچه را كه مايليد اعمال نكنيد و يا

‹‹كلوا في بعض بطنكم ››مقداري از آنچه را كه مايليد بر خوردنش، نخوريد . بطور كلي معامله به ضد يا عمل بر خلاف خواست نفس نيروي ملكوتي روح را بر جسم و ملك غلبه مي دهد و به مرور ايام به انجام اموري قادر ميشود كه در گذشته از عهده او بر نمي آيد .



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.